Hvor skal jeg sende søknaden?
NB: Legeerklæring og passfoto må legges ved søknaden
Husk å undertegne skjemaet før du sender det inn til oss per post.
Søknadsskjema med passfoto og legeerklæring/dokumentasjon sendes til:
Elverum kommune, Pleie- rehabilitering og omsorg v/Tjenestekontoret
PB 403 Vestad, 2418 Elverum
Merk søknaden med "ledsagerbevis".
Informasjon
Ledsagerbevisordningen skal sikre at personer med funksjonsnedsettelser med behov for bistand, gis samme mulighet som den øvrige befolkningen til å delta i samfunnet. Ordningen skal forebygge isolasjon og derved bidra til økt livskvalitet.
Ledsagerbeviset skal gi den funksjonshemmedes ledsager fri adgang til offentlige kultur- og fritidsarrangementer, samt offentlige transportmidler som aksepterer ordningen. Ordningen er landsdekkende og beviset kan brukes over kommune- og fylkesgrensene.
Kriteriene for å få tildelt ledsagerbevis er at søkeren er varig funksjonshemmet, og trenger ledsager for å delta på kultur- og fritidsaktiviteter.
Ledsagerbevis er et kort som utstedes til den funksjonshemmede. Den funksjonshemmede må betale for sin egen billett til reiser og arrangementer. Ledsagerbeviset gir ikke fortrinnsrett fremfor de øvrige deltagere/publikum. Billetter og liknende skal bestilles på ordinær måte. Ledsagerbeviset kan inndras ved misbruk.
Hvordan søke om ledsagerbevis?
Ledsagerbeviset utstedes gratis.
Søknaden må inneholde legeerklæring eller dokumentasjon fra annet kvalifisert helsepersonell. Legeerklæringen må grunngir varig funksjonsnedsettelse og dokumentere et reelt behov for ledsagerbevis.
Søker må levere passfoto. Passfoto kan også sendes på e-post etter avtale eller ved henvendelse til Servicekontoret, Kommunehuset Folkvang, Lærerskolealeen 1.