Pedagogisk rapport ved tilmelding til PP-tjenesten for skolene i Elverum, Stor-Elvdal, Våler og Åmot
Bakgrunnsinformasjon/generelle forhold:
· Forhold av særlig betydning for opplæringen (som diagnoser/avklarte vansker)
· Elevens skolehistorie (endringer, hva gjorde at man begynte å bekymre seg)
· Kjente hjemmeforhold/søskenforhold
For flerkulturelle elever:
· Morsmål og nasjonalitet
· Hvor lenge har eleven bodd i Norge
· Mottar eleven særskilt norskopplæring etter §2 – 8
Elevens utvikling og ferdigheter:
· Språklig (forståelse, uttale, talespråk)
· Faglig (generelt her, en vurdering av kartlegging gjort som en senere underpunkt)
· Sosialt
· Motorisk (hvordan er fin- og grovmotorikk?)
· Trivsel og motivasjon
· Konsentrasjon og oppmerksomhet
Kartlegging gjort og en vurdering av dette:
· Kartleggingsprøver (som Carlsten, M – prøver, nasjonale kartleggingsprøver,
språk, 6 – 16, STAS, Lus – trinn, Arbeidsprøven, Kartleggeren)
· Samtaler med eleven og foresatte
· Observasjoner og interne drøftninger
Elevens utbytte av ordinær opplæring:
· Fag/områder der utbytte av den ordinære opplæringen er forsvarlig
· Fag/områder der utbytte av den ordinære opplæringen ikke er forsvarlig
· Er det nødvendig faglig kompetanse ved skolen til å møte denne elevens utfordringer
· Behov for avvik fra lærerplanen
Tiltak som er prøvd ut i forkant av henvisningen og evaluering av dette:
· Varighet og organisering av tilpasning, hva er prøvd ut og hvor lenge
· Mål for tiltakene
· Evaluering av tiltakene
Rapporten skal være gjennomgått og drøftet i et spesialpedagogisk team ved den enkelte skole.